Miejskie Przedszkole Nr 2
im. Juliana Tuwima
w Aleksandrowie Łódzkim
Strona głowna  /  Aktualności  /  Międzynarodowy Projekt Edukacyjny ,,Piękna Nasza Polska Cała"
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny ,,Piękna Nasza Polska Cała"
data dodania: 2019-09-26 19:10:13

Międzynarodowy Projekt Edukacyjny

„Piękna Nasza Polska Cała”

Cele realizacji projektu:

- Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych u dzieci i młodzieży.

- Poznanie historii państwa polskiego i symboli narodowych.

- Uwrażliwienie na piękno, folklor i tradycję Polski.

- Poznanie tradycji, zwyczajów, obrzędów ludowych z regionów Polski i Kresów.

- Wzmacnianie poczucia radości i dumy z bycia Polakiem.

- Integracja placówek edukacyjnych z Polski i Kresów

Autor i koordynator Projektu Ludmiła Fabiszewska nauczycielka Miejskiego Przedszkola nr 2 im. Juliana Tuwima w Aleksandrowie Łódzkim

 

REGULAMIN

1. Projekt zgodny z Podstawą Programową i drugim kierunkiem polityki oświatowej Ministerstwa Edukacji Narodowej przeznaczony jest dla zainteresowanych placówek oświatowych.

2. Termin realizacji Projektu: wrzesień 2019 roku - czerwiec 2020 roku.

3. Udział w Projekcie jest bezpłatny.

4. Aby wziąć udział w Projekcie uczestnik jest zobligowany:

a) zapoznać się z Regulaminem i Zadaniami do wykonania (moduł DOKUMENTY),

b) pobrać plakat informacyjny celem umieszczenia w holu i na stronie internetowej swojej placówki,

c) uzyskać zgody rodziców na udział w projekcie i wykorzystanie wizerunku (zgody należy sformułować we własnym zakresie przy porozumieniu z inspektorem danych osobowych placówki).

5. Warunkiem otrzymania Certyfikatu jest realizacja w każdym miesiącu 1 zadania  z Listy Zadań oraz 1 zadania według pomysłu nauczyciela (dwa zadania w miesiącu). Oznacza to, że nauczyciel samodzielnie decyduje, jakie i ile zadań wykona, uwzględniając wiek i możliwości wychowanków oraz specyfikę placówki.

6. Nauczyciele ustalają terminy zrealizowania poszczególnych zadań według własnych planów i potrzeb.

7. Projekt można realizować w 1 grupie (klasie), jak również zaprosić do współpracy inne grupy (klasy), angażując całą placówkę. Do udziału w Projekcie można zaangażować kilka placówek, rozdzielając zadania pomiędzy nimi.

8. Uczestniczy, którzy zrealizują 10 zadań z Listy Zadań, 10 zadań według własnych pomysłów i wypełnią Formularz Ewaluacyjny do 15.06.2020 r. otrzymają Certyfikaty dla dzieci, koordynatora, nauczycieli i placówki.

9. Relacje ze zrealizowanych zadań nauczyciele umieszczają na grupie projektowej „Piękna Nasza Polska Cała” na Facebooku (jako post, prezentacja, filmik – nauczyciel decyduje w jakiej formie będzie dokonywać potwierdzenia realizacji zadania).

10. Projekt może posłużyć jako inspiracja do napisania programu własnego lub wprowadzenia w placówce innowacji pedagogicznej (zgoda na innowację znajduje się w module DOKUMENTY).

 

REALIZACJA PROJEKTU

Lista zadań:

1) Nauka, osłuchanie się i zaśpiewanie (w zależności od wieku dzieci) Hymnu Polski – Mazurka Dąbrowskiego.

Rekomendujemy, aby w wykonanie zadania zaangażować rodziców dzieci

2) Piękna nasza Polska cała” – zorganizowanie kącika o tematyce folkowej, regionalnej lub patriotycznej w grupie (klasie) lub w placówce.

3) Apel lub inscenizacja z okazji 11 listopada – Narodowe Śpiewanie Hymnu o godzinie 11:11 - (nauka piosenek i wierszy o tematyce patriotycznej, wykonanie dowolnego tańca ludowego) - przygotowanie, pomoc, współudział (w zależności od grupy wiekowej). Można zainicjować przez cały tydzień Poranki Patriotyczne. Dużą popularnością cieszą się folkowe fotobudki.

4) „Napisz kartkę Bohaterom” – wszystkie warunki i szczegóły, dotyczące realizacji tej ogólnopolskiej akcji można uzyskać na stronie http://bohateron.pl/wyslij-kartke/.

5) Herb naszego miasta” – praca plastyczna grupowa – format A1/A2, technika dowolna. Rekomendujemy, aby w tym zadaniu mogli wziąć udział również rodzice.

6) Zabawa ludowa zapoznanie dzieci z wybraną zabawą ludową.

7) „Według przepisu Babci lub Dziadka” – wykonanie z dziećmi regionalnej potrawy, degustacja i podzielenie się przepisem. Osoby realizujące to zadanie przepis i fotografię gotowej potrawy umieszczają na grupie projektowej.

8) Za górami, za lasami” – zorganizowanie gry terenowej, podchodów z zaangażowaniem rodziców, gości, absolwentów placówki

9) „Dzień Mody Patriotycznej” – zorganizowanie w grupie/placówce Dnia/Tygodnia Mody Patriotycznej (ewentualnie bal patriotyczny, biało-czerwony).

10) „Szlakiem historii” zorganizowanie wycieczki, której celem będzie poznanie zabytków kultury regionalnej, dorobku historycznego, kultury, architektury i tradycji.

11) „Kocham cię, Polsko” – turniej wiedzy patriotycznej

(według własnego scenariusza, rekomendujemy zaprosić do turnieju inne placówki oświatowe).

12) „Być dobrym jak chleb” upieczenie chleba –jako symbolu polskiej gościnności  i otwartości – 16 października (do wykonania zadania można zaprosić Koło Gospodyń lub gości specjalnych).

13) Zawody sportowe pt. „Biało-czerwoni(według własnego scenariusza).

14) „Biegnij, Niepodległa!” zorganizowanie biegu z rodzicami, lokalną społecznością.

15) Zorganizowanie Tygodnia Legend i Baśni Polskich: czytanie, inscenizacje legend, wystawa prac plastycznych, napisanie własnej legendy „Przygody Orła Bielika”.

16) Projekcja filmowa „W starym kinie” – projekcje dawnych dobranocek.

17) 23 kwietnia – Międzynarodowy Dzień Książki i Praw Autorskich. Zapraszamy serdecznie o godzinie 12:00 na Narodowe Czytanie Legend i Baśni Polskich przez nauczycieli, starszych kolegów, rodziców, zaproszonych gości.

18) „Ziemia – zielona wyspa”założenie ogródka, klombu, zasadzenie krzewów, drzew.

19) „Polacy – Rodakom” – wysłanie pocztówki, książek, drobnych upominków dla dzieci     do polskich szkół na Białorusi – w Grodnie, Wołkowysku i Lidzie (adresy zostaną podane we wrześniu).

20) „Chodź, pomaluj mój świat” plener malarski – malowanie z wychowankami przyrody, pejzaży w plenerze. Spotkanie z miejscowym artystą malarzem.

21) „Moja miejscowość, mój kraj za 100 lat” – wystawa zespołowych prac (rekomendujemy zrealizować zadanie pomiędzy grupami (klasami) lub placówkami oświatowymi).

22) Zajęcie otwarte ”Powiewa flaga biało-czerwona” (nauka wierszy, piosenek  o symbolach narodowych) – według własnego scenariusza.

23) Tydzień „Jak dobrze mieć sąsiada” – zapoznanie się z historią, tradycjami, folklorem wybranego kraju sąsiadującego z Polską, nawiązanie współpracy (w miarę możliwości).

24) „Kulinarne podróże – te małe i duże” – smaki świata – poznawanie, degustacja warzyw, owoców, potraw z różnych stron świata.

25) „Zabawy i zabawki dzieci świata” – nauka dowolnej zabawy i wykonanie wybranej zabawki.

26) „Biało-czerwone Drzewo Dobra” wykonanie drzewa dobrych uczynków dla Polski – według pomysłów dzieci, rodziców lub nauczycieli.

27) „Tak się pisze historia” – wydanie e-książki – opisanie swoich przemyśleń, wspomnień  i przeżyć celem wydania e-książki (jedna strona A4, jedno zdjęcie – według podanego wzoru).

28) „Sławni Polacy” – zorganizowanie tematycznych inicjatyw według pomysłu nauczycieli z racji 100 urodzin Św. Jana Pawła II oraz Roku Moniuszkowskiego.

29) „Korowód patriotyczny” – zorganizowanie festiwalu tańców ludowych.

30) „Każdy przedszkolak to mały Polak” – konkurs recytatorski (w grupie, w placówce, między placówkami)

31) „Wieczornica patriotyczna” śpiewanie (biesiada) utworów o tematyce wojennej, patriotycznej we współpracy z rodzicami, dziadkami, z inną placówką (według własnych pomysłów).

32) „Ludowe ozdoby choinkowe” – przeprowadzenie konkursu na najciekawszą ozdobę choinkową. Wysłanie ozdób i kartek do osób samotnych.

33) „Co babcia i dziadek śpiewali, jak byli mali” – zorganizowanie uroczystości na ludową nutę (jasełka w gwarze, Dzień Babci i Dziadka na ludowo).

34) „Bo najpiękniejsze są polskie kwiaty” – konkurs na najpiękniejszy wianek z polnych kwiatów.

35) Warsztaty biżuterii regionalno-folkowej – zorganizowanie wystawy własnoręcznych wyrobów (np. na Dzień Mamy).

36) ”Pod wspólnym niebem” zajęcie tematyczne (empatia, wielokulturowość, tolerancja, poszanowanie inności) według własnego scenariusza/

37) Plakat „Każdy przedszkolak – Mały Patriota – Wielki Człowiek” – zapoznanie wychowanków z Prawami Dziecka – Prawami Człowieka.

38) Nawiązanie współpracy z lokalnymi zespołami ludowymi, spotkania warsztatowe, wspólne inicjatywy kulturowo-kulinarne.

39) „Od morza aż do Tatr” – kodowanie na dywanie z Anną Świć – zapoznanie się i wprowadzenie w grupie (klasie)

40) „Piękna Majówka w Aleksandrowie” zjazd nauczycieli – przedstawicieli placówek biorących udział w Projekcie – 02 maja 2020 roku.

Niezapomnianych, wzruszających chwil, dużo radości, mnóstwo pomysłów i kreatywności, dobra i wyjątkowych wspomnień dla wszystkich Uczestników Pięknego Projektu – dzieci, nauczycieli, rodziców, dziadków, społeczności lokalnej!

Piękna Nasza Polska Cała!

 

 

 



Komentarze
Dodaj komentarz
Imię i Nazwisko
Adres e-mail
Komentarz
Wpisz wynik: 2+3